Zyskaj nowych klientów dzięki skutecznej
promocji Twojej strony internetowej.
Wiedza o użytkownikach strony internetowej oraz ich zachowaniu w kontakcie z nią stanowią bezsprzecznie kluczowy element pozwalający podejmować skuteczne decyzje biznesowe. Pozyskanie tej niezwykle istotnej wiedzy możliwe jest dzięki prowadzeniu badań i analiz. Tym właśnie zajmuje się analityka internetowa – poznaniem użytkowników oraz analizą ich zachowań w odniesieniu do strony www. Analityka internetowa umożliwia szczegółowe poznanie problemów, z jakimi spotykają się użytkownicy, pozwala zidentyfikować i naprawić błędy w serwisie oraz ułatwić odbiorcom korzystanie z niej. Dzięki temu strona internetowa będzie skutecznie realizowała cele biznesowe. Skorzystaj z bogatych możliwości analitycznych dla Twojej witryny z agencją Pozycjonowanie.pl!
Twoi Klienci są w sieci - spraw, aby Cię znaleźli! Jak?
Zainwestuj w pozycjonowanie strony internetowej!
Powszechny dostęp do Internetu wywołał naturalne przeniesienie części codziennego życia do sieci. E-sklepy coraz mocniej wypierają handel tradycyjny. W celu możliwie dokładnego dopasowania oferty internetowej do potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów prowadzi się szczegółowe badanie każdego użytkownika od momentu pierwszej interakcji ze stroną www. Zebrane dane mogą być niezwykle istotne w budowie ścieżki zakupowej. Badania analityczne pozwalają jeszcze lepiej dopasować przekaz reklamowy oraz wyświetlane produkty do danego odbiorcy. Analityka internetowa jest dynamicznym procesem obejmującym gromadzenie danych, ich przetwarzanie, raportowanie i wyciąganie istotnych dla biznesu wniosków.
Zasadniczo proces analizy ruchu podzielić można na:
Głównym celem analityki internetowej jest tym samym wsparcie skuteczności realizacji strategii marketingowych.
Proces analizy internetowej dzieli się na cztery najważniejsze etapy:
Część elementów związanych analityką internetową może być wykonywana automatycznie za pomocą dedykowanych narzędzi. Pozostałe wymagają intensywnej pracy analityka internetowego.
Wdrożenie procesów analitycznych może przynieść każdemu biznesowi online wiele korzyści. Wśród najważniejszych wymienić można:
Analityka internetowa wykorzystywana może być zarówno w przypadku serwisów informacyjnych czy usługowych, jak również w szeroko pojętym e-commerce. Wśród korzyści płynących z efektywnego stosowania analityki internetowej dla handlu w Internecie wymienić można dodatkowo szereg zalet związanych z realizacją głównego celu biznesu - sprzedaży:
Analityka internetowa jest rozbudowanym pojęciem - obejmuje szereg działań służących jak najlepszej realizacji celów biznesowych i jest oparta na precyzyjnych danych. Szczegółowa wiedza na temat własnej strony internetowej, jej wąskich gardeł oraz najczęściej odwiedzanych podstronach, a także rozpoznanie potrzeb, oczekiwań i problemów klientów stanowi niezaprzeczalnie klucz do sukcesu w Internecie. Wykorzystaj bogate doświadczenie analityczne agencji Pozycjonowanie.pl i uzyskaj szczegółowe informacje oraz rekomendacje dla poprawy efektywności Twojej strony www!
Odpowiednio dobrany zestaw narzędzi do analityki internetowej pozwala w czytelny sposób weryfikować, które działania przynoszą największe korzyści, które należy usprawnić oraz z których powinno się zrezygnować. Efektywnie wykorzystywane narzędzia analityczne przynoszą ponadto odpowiedź na pytanie o wydajność procesu marketingowego. Najważniejszym narzędziem do prowadzenia skutecznej analityki internetowej jest bez wątpienia Google Analytics.
Dostarczany przez najpopularniejszą wyszukiwarkę na świecie Google Analytics to potężne narzędzie pozwalające zbierać, przetwarzać i wstępnie analizować dane dotyczące ruchu użytkowników na stronie. Jego niewątpliwą zaletą jest brak opłat za korzystanie oraz stosunkowo intuicyjna obsługa.
Google Analytics umożliwia analizę w czasie rzeczywistym z dostępem do danych z ostatnich 24 miesięcy. Narzędzie dostarcza ogromną ilość informacji o ruchu, użytkownikach oraz ich zachowaniu w ramach pojedynczej sesji. Podstawowa wersja Google Analytics pozwala na precyzyjną konfigurację oraz śledzenie celów, zdarzeń, konwersji oraz przychodów z poszczególnych kanałów. Istnieje również możliwość importu danych do Google Analytics z Google Search Console oraz Google Ads. Dla zaawansowanych analiz Google oferuje wersję premium – Google Analytics 360, która obejmuje obsługę Big Data oraz nie posiada limitów ilościowych i czasowych narzuconych w wersji podstawowej.
Podstawą funkcjonowania Google Analytics jest kod śledzący. Jest to fragment kodu JavaScript umieszczony w sekcji head lub sekcji body każdej podstrony, która ma być weryfikowana przez Google Analytics. Kod śledzący swoje działanie opiera o ciasteczka – pliki cookies, w których zapisywane są informacje dotyczące użytkowników strony internetowej, źródła wejścia i wcześniejszych wizyt. W przypadku, gdy użytkownik blokuje wywołanie kod JavaScript lub odrzuca ciasteczka, dane o użytkowniku nie zostaną zapisane.
Narzędzia analityczne posiadają szereg wskaźników pozwalających skutecznie analizować wizytę użytkownika na stronie www. Google Analytics w wersji standardowej oferuje bogaty zestaw metryk pozwalających efektywnie analizować zebrane dane i na ich podstawie wyciągać wnioski służące poprawie działania serwisu. Najistotniejszą metryką Google Analytics jest sesja. Jest to wartość odpowiadająca liczbie odwiedzin strony przez użytkownika, a bardziej precyzyjnie - przez daną przeglądarkę. Sesja w Google Analytics jest ograniczona czasowo do 30 minut.
Rozbudowane możliwości analizy w Google Analytics pozwalają na weryfikację między innymi:
Powyższe dane umożliwiają skuteczną analizę zainteresowania tematyką witryny oraz jej najbardziej istotnych sekcji. W tym kontekście kluczowy jest współczynnik odrzuceń, czyli odsetek użytkowników opuszczających stronę internetową po odwiedzeniu tylko jednej podstrony. Wysoki współczynnik odrzuceń może być wynikiem między innymi:
Dlatego też analiza tej metryki powinna obejmować również czas spędzony na stronie oraz liczbę odwiedzonych podstron. Dopiero w ten sposób można poprawnie określić, czy użytkownicy opuszczają witrynę, gdyż nie spełnia ona ich oczekiwań, czy może dostarczone informacje spełniły potrzeby i jej opuszczenie było naturalną konsekwencją zapoznania się z wyczerpującą temat treścią.
Google Analytics pozwala również szczegółowo analizować poziom realizacji prowadzonych kampanii. Wśród udostępnionych metryk można bez przeszkód odczytać współczynnik konwersji e-commerce, czyli odsetek użytkowników dokonujących konwersji w analizowanym okresie.
Cele w Google Analytics mogą być dowolnie zdefiniowane przez analityka internetowego. Dzięki temu istnieje możliwość weryfikacji realizacji działań marketingowych przez stronę internetową oraz sprawdzenia, czy użytkownicy zachowują się podczas wizyty na stronie zgodnie z oczekiwaniami. Celem w Google Analytics może być sprzedaż, ale również inne, istotne z punktu widzenia biznesowego działania użytkowników, jak na przykład:
Konfiguracja celów Google Analytics pozwala przypisać każdemu z nich wartość pieniężną, aby jeszcze łatwiej analizować finansowy aspekt działania strony internetowej i jej wpływ na funkcjonowanie biznesu. Dodatkowo Google Analytics umożliwia tworzenie pożądanej ścieżki celu – lejka zakupowego, co pozwala analizować ruch użytkowników oraz identyfikować miejsca, w których najczęściej następuje rezygnacja z kontynuacji procesu zakupowego.
Cele w Google Analytics mogą realizować dwa rodzaje konwersji:
Implementacja celów w Google Analytics powinna obejmować konfigurację widoków zawierających realizację konwersji mikro i makro.
Handel internetowy w Polsce i na świecie z roku na rok rośnie w siłę. Klienci mają do wyboru coraz więcej możliwości zakupu podobnych lub tych samych produktów od różnych dostawców. O sukcesie w handlu internetowym coraz częściej nie decyduje cena, a przyjazna ścieżka zakupowa. Do usprawnienia procesu zakupowego warto wykorzystać narzędzie Google Analytics z modułem e-commerce. Implementacja modułu polega na wstawieniu na stronę z podziękowaniem za realizację transakcji fragmentu kodu, który zbiera informacje na temat:
Zebrane informacje przesyłane są do Google Analytics do odpowiedniego widoku danych. Na podstawie tych informacji istnieje możliwość sprawdzenia, które źródło pozyskania klienta jest najbardziej skuteczne – przynosi najwyższe dochody.
Rozszerzona wersja modułu e-commerce – enhanced e-commerce - pozwala na bardziej szczegółową analizę danych, jednak wymaga zdecydowanie większej pracy podczas implementacji. Kod modułu musi bowiem zostać umieszczony na karcie z podziękowaniem za zakup, a także na innych podstronach, między innymi na listingach kategorii, listach polecanych produktów itp. Warto jednak poświęcić czas na poprawną implementację kodu w wersji rozszerzonej. Jego konfiguracja umożliwi pełną analizę zachowań użytkowników sklepu internetowego. Dzięki rozszerzonemu modułowi e-commerce sprawdzić można między innymi, jakie produkty przeglądał klient przed zakupem, jakie komplementarne produkty zostały mu zaprezentowane, czy wykorzystał kod promocyjny w trakcie zakupów itp.
Google Analytics umożliwia również import danych ze źródeł zewnętrznych. Wśród wielu możliwości warto rozważyć połączenie z Google Ads. Dzięki temu rozwiązaniu powstaje możliwość szczegółowej analityki prowadzonych kampanii reklamowych w Internecie - wyświetleń i kliknięć w reklamy, analizy fraz kluczowych, a także szczegółowych danych dotyczących ścieżek wielokanałowych. Połączenie z Google Ads pozwala na precyzyjne planowanie kampanii reklamowych oraz weryfikacji ich efektywności, co może doprowadzić do obniżenia kosztów działań marketingowych. Dodatkowo istnieje możliwość importowania danych z zewnętrznych systemów sprzedaży, systemów CRM, a nawet urządzeń z oprogramowaniem skanującym, np. karty klientów w sklepach stacjonarnych.
Raporty z analityki internetowej stanowią podstawę do wyciągania wniosków i podejmowania istotnych decyzji biznesowych. Jest to kluczowy element procesu analizy danych, który stanowi podstawę do oceny zachowania użytkowników w interakcji ze stroną oraz określenia niezbędnych zmian, jakich wymaga zaprojektowany proces zakupowy.
Podstawą raportu Google Analytics są zebrane dane dotyczące wszystkich działań użytkowników w serwisie. Raport Google Analytics prezentuje zebrane informacje w postaci agregatów danych, wykresów i tabel pozwalających łatwo przyswoić i odczytać wyniki analizy oraz wyciągnąć odpowiednie wnioski biznesowe. Raporty zawierać mogą porównanie stanu aktualnego z poprzednim okresem wraz ze wskazaniem na różnice w metrykach. Na podstawie raportu Google Analytics doświadczony analityk może wysnuć istotne dla efektywności biznesowej wnioski, które przedstawione są w formie wytycznych lub zaleceń do wdrożenia. Agencja Pozycjonowanie.pl przygotowuje raporty Google Analytics w odstępach miesięcznych lub jednorazowo, na życzenie kienta. Standardowy raport obejmuje następujące informacje dotyczące użytkowników:
Dane zawarte w raportach analitycznych stanowią podstawę do dalszych działań związanych z badaniem ruchu na stronie i mogą być istotnym czynnikiem wspierającym podejmowanie decyzji dotyczących projektowania stron internetowych, wdrażania zmian i dostosowywania ich do potrzeb klientów. Na życzenie klienta przygotowane mogą być również raporty niestandardowe, zawierające dowolną konfigurację zebranych przez Google Analytics danych. Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia specjalistów agencji Pozycjonowanie.pl, analizuj dane i zwiększaj skuteczność swojego serwisu online dzięki analityce internetowej!
Jednym z istotnych zadań analityki internetowej jest dostarczenie odpowiedzi na pytanie o najbardziej efektywną biznesowo wersję strony www. Z pomocą przychodzą tu testy A/B. Proces testowania A/B polega na przygotowaniu, najczęściej, dwóch wersji tej samej sekcji witryny, np. ze zmienionym CTA i prezentowaniu ich odbiorcom naprzemiennie, a następnie weryfikacji efektów np. współczynnika konwersji dla każdej z wersji. Na podstawie zebranych danych możliwa jest weryfikacja hipotezy testowej na funkcjonującej stronie internetowej. Testy A/B pozwalają również określić wpływ na poziom realizacji celów określonego wyglądu strony lub jej elementu. Testy zakończone są raportem oraz przygotowanymi rekomendacjami do wdrożenia na stronie internetowej.
W przypadku wielu narzędzi do prowadzenia analiz lub zainstalowanych na stronie skryptów istnieje ryzyko dużego zwolnienia ładowania się witryny. Skutecznym rozwiązaniem, pozwalającym uniknąć nadmiernego obciążenia serwisu fragmentami kodu, jest instalacja Google Tag Managera (GTM).
Google Tag Manager jest to system do zarządzania skryptami (tagami) na stronie internetowej. Dzięki GTM istnieje możliwość dodawania, usuwania i modyfikowania zaimplementowanych fragmentów kodu różnego rodzaju narzędzi (Google Analytics, Google Ads, social media oraz innych, dowolnych skryptów JavaScript). Instalacja Google Tag Manager odbywa się poprzez implementację na stronie kodu JavaScript (kontenera) bezpośrednio pod znacznikiem body. GTM umożliwia śledzenie praktycznie każdej interakcji ze stroną internetową oraz przesyłanie pobranych danych do dowolnego systemu analitycznego, np. Google Analytics, Google Ads, Facebook, HotJar i wielu innych.
Najważniejszą zaletą Google Tag Manager Jest bez wątpienia niewielkie obciążenie witryny, na której kontener jest zaimplementowany. Jego instalacja pozwala uniezależnić analitykę od implementacji kodu JavaScript, często wymagającego pracy programistów. Co więcej, wystarczy zaimplementować jeden “główny kod” na każdej stronie, na której wywoływany ma być kontener GTM. Oznacza to znaczące oszczędności czasu i kosztów implementacji analityki internetowej. Nie można również zapomnieć o najważniejszym - Google Tag Manager jest całkowicie bezpłatny.
Możliwości GTM są bardzo rozbudowane i pozwalają na między innymi:
Jeśli poszukujesz rozbudowanej analityki, do której niezbędne jest wykorzystanie wielu narzędzi analitycznych, Google Tag Manager jest rozwiązaniem, które powinno być wykorzystane na Twojej stronie internetowej.
Dynamiczny i rozbudowany proces analiz stron www nie może być oparty o sztywny cennik. Każdy serwis jest innej wielkości, inny jest zakres analizowanych informacji, do przeprowadzenia procesu mogą być wykorzystywane różne narzędzia. Dlatego też agencja Pozycjonowanie.pl stosuje indywidualną wycenę każdego projektu analitycznego. Skontaktuj się z nami już teraz i poznaj bezpłatną wycenę analityki internetowej dla Twojej działalności online!
Rynek e-commerce rozwija się w bardzo szybkim tempie. Powoduje to zwiększenie konkurencji oraz wzrost wydatków na budżety reklamowe. Coraz więcej biznesów konkuruje obecnie o powierzchnię reklamową, aby skutecznie docierać do potencjalnych klientów. Rozwiązaniem pozwalającym uniknąć nadmiernego zwiększania nakładów na reklamę jest inwestycja w precyzyjną analitykę internetową. W ramach usługi analityki internetowej w agencji Pozycjonowanie.pl otrzymasz najwyższej jakości obsługę specjalistów, którzy:
Poprawnie wdrożona analityka internetowa to najlepsza odpowiedź na potrzeby biznesu funkcjonującego w dynamicznych warunkach wzrastającej konkurencji. Jeśli poszukujesz efektywnych rozwiązań pozwalających podejmować skuteczne decyzje biznesowe w oparciu o rzeczywiste dane, skontaktuj się z nami już teraz i zyskuj przewagę konkurencyjną dzięki najlepszemu dostosowaniu Twojej strony internetowej do potrzeb i oczekiwań klientów. Agencja Pozycjonowanie.pl zaprasza do współpracy!
Analityka internetowa polega na zbieraniu, przetwarzaniu i analizowaniu danych na temat ruchu i użytkowników na stronie internetowej. Wyróżnia się analitykę ilościową (obejmująca charakterystykę użytkowników odwiedzających serwis) oraz analitykę jakościową (wzajemne powiązania między użytkownikami). Celem analityki internetowej jest wsparcie skutecznej realizacji celów biznesowych.
Koszt usługi uzależniony jest od wielu czynników, m.in. wielkości serwisu, wolumenu ruchu na stronie, zakresu badań etc. Agencja Pozycjonowanie.pl każdorazowo indywidualnie wycenia koszt prowadzenia procesu analitycznego dla strony www. Skontaktuj się z nami i bezpłatnie poznaj koszt analityki internetowej dla Twojej strony.
Głównym zadaniem analityki internetowej jest analiza danych użytkowników serwisu internetowego i wyciągnięcie istotnych dla biznesu wniosków na przyszłość. Oznacza to, że analityka internetowa stanowi bardzo istotne wsparcie przy podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych opartych na danych faktycznych.
Testy A/B służą do określenia, która wersja serwisu lepiej sprawdza się w realizacji celu – konwersji. W ramach testów A/B porównuje się efektywność działania dwóch wersji strony ze zmienionymi elementami np. CTR. Uzyskane wyniki pozwalają określić, które rozwiązanie będzie w długim okresie bardziej skuteczne.
Nie ma określonego standardowego czasu prowadzenia testów A/B. Uzależniony on jest od ilości zebranych danych. Zasadniczo im więcej danych, tym bardziej prawdopodobna jest poprawność wyników.
Najbardziej popularne narzędzia do analityki internetowej, takie jak Google Analytics, są bezpłatne. W zależności jednak od indywidualnych potrzeb może zaistnieć potrzeba zakupienia dodatkowych płatnych narzędzi.
“Współpracę z firmą pozycjonowanie.pl rozpoczęliśmy w marcu 2008 roku.
W tym czasie powierzyliśmy im kilka naszych serwisów. Ciągłość współpracy to najlepszy dowód uznania. Polecamy ich jako partnera
biznesowego!”
Przepraszamy wystąpił nieoczekiwany błąd